Masterclasses en workshops
Hoe goed ben jij met de schaar? Diverse beroemde kunstenaars, waaronder Henri Matisse, hebben zich beziggehouden met knippen of snijden in papier. Iedereen die een schaar kan vasthouden kan knippen. Als je het vaker doet ontdek je hoe leuk het is. Knippen in papier als kunstvorm wordt al meer dan drie eeuwen beoefend. Het hoogtepunt van de Nederlandse knipkunst lag in de 17e en 18e eeuw, denk aan het ragfijne werk van Anna Maria van Schurman, tevens de eerste vrouwelijke student van de Universiteit Utrecht, en Joanna Koerten-Blok waarvan Bijzondere Collecties Amsterdam haar stamboek uit 1736 in bezit heeft.
Ook de bekende kunstenaar Henri Matisse (1869-1954) heeft gewerkt met het knippen of snijden in papier. Waar voor veel kunstenaars papierknipkunst een doel is, was dit voor Matisse eerder een middel, geboren uit nood. In de workshops en masterclasses papierknippen gaan we net als Matisse aan de slag met vellen gekleurd en geverfd papier. De ontwerpen knippen we eerst in het klein, en daarna gaan we ze sterk uitvergroten, naar zijn voorbeelden.
Voor mij is papierknipkunst hetzelfde als beeldhouwen: een soort omgekeerd scheppen. Ik haal weg wat niet nodig is. Ik zoek de grenzen op van wat het materiaal kan en merk daarbij dat er nog veel te ontdekken valt. Regelmatig geef ik workshops en masterclasses in papierknippen, collages, origami of papierarchitectuur. In kleine of grote groepen leer ik de basis van de knipkunst en bijvoorbeeld vouwen en hoe ideeën om gezet worden in beeld. In opdrachten voor bedrijven, instellingen of particulieren vind ik het fijn als ik een verhaal kan verwerken in mijn ontwerp, het liefst heel persoonlijk.
In september 2019 ben ik begonnen met de opleiding BIK (Beroepskunstenaars in de klas) aan de Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten. Hierbij volg ik meerdere stages en wil mij meer gaan verdiepen in het geven van inspirerende en educatief sterke workshops. Ook ben ik beschikbaar als invaldocent in het basisonderwijs en richt mij daarbij op het maken van knipwerk, collages of strips met de kinderen. Hierbij wordt uitgegaan van een thema of een verhaal dat wordt uitgebeeld.
Hieronder staat een voorbeeld met resultaten van anderhalf uur bezig zijn en experimenteren met animaties (gemengde groep 6/7/8).